Neformalno obrazovanje kao alat za osnaživanje dece iz ugroženih porodica

  • 07.24.2025. | Ecohub

Neformalno obrazovanje kao alat za osnaživanje dece iz ugroženih porodica


U savremenom društvu, deca iz ugroženih porodica često su isključena iz formalnih obrazovnih tokova koji razvijaju ekološku svest i aktivizam. Razlozi su višestruki: ekonomska nestabilnost, nedostatak podrške u porodici, socijalna marginalizacija i ograničen pristup kvalitetnim obrazovnim resursima. Međutim, neformalno obrazovanje koje obuhvata radionice, vanškolske edukativne programe, terenski rad, učešće u projektima i zajedničke inicijative pokazalo se kao izuzetno efikasan mehanizam za prevazilaženje ovih barijera i razvoj ekološkog identiteta kod dece iz ranjivih grupa kao i osnaživanje ugroženih porodica.



Šta je neformalno obrazovanje i zašto je važno?


Neformalno obrazovanje se odnosi na organizovano učenje van obaveznog školskog programa, ono je fleksibilnije, prilagođeno individualnim potrebama i zasnovano na iskustvenom učenju. Kod dece iz ugroženih porodica, upravo ovakav oblik obrazovanja može imati presudnu ulogu jer:

-Podstiče participaciju u sigurnom, nenametljivom okruženju.

-Omogućava interakciju sa vršnjacima i mentorima, što pozitivno utiče na samopouzdanje.

-Povezuje teoriju i praksu, čime ekologija postaje konkretna i dostižna.


Upravo kroz neformalno obrazovanje, deci pokazujemo da imaju važno mesto u društvu. Da njihov trud vredi. Da mogu biti primer drugima. Deca stiču osećaj da njihovo delovanje ima uticaj, da su deo zajednice i da mogu biti predlagači promene.



Ekološki potencijal dece iz ugroženih porodica


Deca koja žive u siromaštvu često su neposredno pogođena ekološkim problemima zagađenjem, neuređenim komunalnim sistemima, nedostatkom zelenih površina. Ipak, upravo ta izloženost problemima često stvara duboko empatijsko razumevanje prirodne sredine i motivaciju za promenu.


Kada im se omogući pristup alatima za razumevanje i rešavanje problema, edukacija, vođstvo, primeri dobre prakse – deca iz ovih sredina mogu postati najangažovaniji ekološki akteri.



Primeri uspešnih praksi


1) Ekološke radionice u romskim naseljima – Srbija

 

“Širenje svesti lokalne zajednice o značaju razvrstavanja otpada i sprečavanju nastanka divljih deponija na teritoriji Grada Kikinde”, Pokret gorana Kikinde organizovao je niz edukativnih radionica namenjenih mladima iz romske zajednice. Projekat je okupio oko 200 mladih koji su kroz interaktivne radionice učili o pravilnoj selekciji otpada i mogućnostima njegove reciklaže.



2) Urbane bašte u Brazilu


U siromašnim delovima Sao Paola i Rija, nevladine organizacije pokrenule su projekte „urbane bašte“ u školama i naseljima. Deca iz siromašnih porodica ne samo da su učila o organskom uzgoju i održivoj ishrani, već su prodavala višak hrane i od novca finansirala nabavku knjiga i školskog pribora. Projekti su imali dvostruki efekat: deca su ovladala praktičnim ekološkim znanjima i stekla osećaj ekonomske samostalnosti.



Ključne komponente uspešnog programa neformalnog ekološkog obrazovanja


Da bi neformalni programi zaista osnažili decu iz ugroženih porodica, neophodno je da zadovolje sledeće kriterijume:


- Lokalni kontekst: Program mora biti prilagođen konkretnim uslovima života dece (npr. radionice o vodi u naseljima bez kanalizacije).

- Praktičnost: Teorija mora biti odmah primenljiva - sadnja biljaka, čišćenje lokalne sredine itd.

- Učešće porodice i zajednice: Deca će više naučiti ako i njihovi roditelji ili staratelji budu uključeni u deo aktivnosti.

- Mentorstvo: Prisustvo mentora (ekologa, učitelja, studenata) koji redovno prate i podržavaju decu u učenju i akciji.

- Vidljivost rezultata: Kada deca vide konkretan ishod svog rada (očišćen park, procvetala bašta, reportaža na televiziji) razvija se osećaj ponosa i lične efikasnosti.


Ekologija kao put ka osnaživanju i integraciji


Neformalno obrazovanje ima potencijal ne samo da prenese znanje, već da promeni živote. Kada se detetu iz ugrožene porodice da prilika da čisti reku, sadi drvo, učestvuje u donošenju odluka ili nauči kako da reciklira otpad, ono razvija osećaj identiteta, svrhe i vrednosti. Ekološki aktivizam postaje ne samo borba za prirodu, već i borba za jednakost, glas i dostojanstvo.


Investiranjem u ovakve programe, društvo ne samo da dobija nove ekološke aktere, već i otvara vrata inkluziji, održivosti i socijalnoj pravdi.


Autorka teksta: Tamara Živković

Autor fotografije: EcoHub